Veruit de meeste behandelingen van burn-out zijn nog grotendeels gericht op het verminderen van de symptomen. Hiermee worden echter jouw onderliggende oorzaken niet weggenomen en als de druk toeneemt, keer je gemakkelijk terug naar je oude patroon. Dat maakt het risico groot dat je in de toekomst weer in een burn-out terecht komt. Als burn-out coach pak ik het anders aan! Door jarenlange ervaring met het werken met burn-out klachten ben ik gekomen tot Acceptance and Commitment Therapy (ACT).

Ik coach op basis van ACT, een wetenschappelijk bewezen effectieve vorm van gedragstherapie.

Foto van gelukkige vrouwen. Tekst: Acceptance and Commitment Therapy

Mijn aanpak is gericht op de diepere, achterliggende oorzaak. Wat maakt nu dat je in die burn-out terecht bent gekomen? Iets in jou zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld steeds weer over je grenzen gaat, of dat je je werk moeilijk los kunt laten. En dat is wat ik als burn-out coach ga aanpakken. Door te begrijpen waarom je dat doet, kan je het ook veranderen.

Foto van een bloem in de woestijn, tekst: mentale veerkracht en flexibiliteit

De focus van ACT ligt in het vergroten van mentale veerkracht en flexibiliteit en heeft de volgende 6 fundamenten:
Acceptatie: De eerste stap is het actief uitnodigen van nare gedachten, emoties en alles wat daarbij hoort. Zo breng je precies in kaart wat jou allemaal belemmert, en kun je daar samen met mij mee aan de slag.
Defusie: Afstand nemen van deze gedachten zodat je ze als minder heftig ervaart.
Zelf als context: Zorgen voor een meer flexibele houding naar jezelf toe.
Hier en nu: Weer in contact komen met wat zich in het hier en nu afspeelt. Jouw zorgen vinden vaak plaats in het verleden of in de toekomst. Met ACT leer je in het heden te leven.
Waarden: Ontdek wat jij belangrijk vindt in je leven.
Toegewijd handelen: Dingen doen die jij belangrijk vindt en je niet laten leiden door jouw problemen.

The Choice Point door Dr Russ Harris, over wat ACT voor je kan doen

Voorkom een herhaling van je burn-out door de diepere oorzaak aan te pakken!

Facts

Ontstaan
Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag, het is een geleidelijk proces. Door jouw klachten vroegtijdig te herkennen en door de juiste begeleiding, kan je negatieve gevolgen beperken of zelfs voorkomen.

Signalen
Een burn-out is te herkennen aan de volgende signalen: slecht slapen, prikkelbaar, snel boos, huilen om niets, onverschilligheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, voortdurende onrust in je lijf, moe wakker worden, geen zin hebben in intimiteit. Ervaar je meerdere van deze klachten, dan is het verstandig om contact op te nemen.

Verschil met een depressie
Als je een burn-out hebt dan wil je wel, maar kan je niet door gebrek aan energie. Als je lijdt aan een depressie zou je wel kunnen, maar dan wil je niet. Het leven voelt in dat geval te zwaar voor je. Burn-out is een energiestoornis, depressie is een stemmingsstoornis. Heb je een depressie en zoek je daar hulp bij, kijk dan op de site van psyned.

Coaching is mogelijk in Amersfoort/Leusden, Hilversum en Utrecht.