Mijn coaching is voornamelijk gebaseerd op ACT, wat staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Dit is een wetenschappelijk bewezen effectieve vorm van cognitieve gedragstherapie. ACT Coaching helpt je jouw gedachten en gevoelens te accepteren en omarmen, in plaats van ertegen te strijden en ze proberen te laten verdwijnen. Het onderdrukken van gedachten en gevoelens geeft ze juist meer kracht, waardoor ze zich nog meer aan je gaan opdringen. Naast het leren accepteren dat ook nare gedachten en gevoelens er mogen zijn, leer je ook wat jouw waarden zijn en nog belangrijker, hier naar te handelen.

ACT Coaching
De focus van ACT ligt in het vergroten van mentale veerkracht en flexibiliteit en heeft de volgende 6 fundamenten:
Acceptatie: De eerste stap is het actief uitnodigen van nare gedachten, emoties en alles wat daarbij hoort. Zo breng je precies in kaart wat jou allemaal belemmert, en kun je daar samen met mij mee aan de slag.
Defusie: Afstand nemen van deze gedachten zodat je ze als minder heftig ervaart.
Zelf als context: Zorgen voor een meer flexibele houding naar jezelf toe.
Hier en nu: Weer in contact komen met wat zich in het hier en nu afspeelt. Jouw zorgen vinden vaak plaats in het verleden of in de toekomst. Met ACT leer je in het heden te leven.
Waarden: Ontdek wat jij belangrijk vindt in je leven.
Toegewijd handelen: Dingen doen die jij belangrijk vindt en je niet laten leiden door jouw problemen.

Lees meer over ACT in een artikel van Coachfinder

Ik werk gemiddeld met 8 sessies van twee uren. De sessies kan je zien als ‘tanken’. De periode tussen de sessies door ga jij ‘autorijden’. In de sessies werk ik met veel oefeningen en metaforen. Daarnaast krijg je toegang tot een app waarin ik je allerlei materialen stuur om het proces ook na de sessies te ondersteunen.

Zodra je jouw tank leeg gereden hebt kom je weer bij mij om je tank vol te gooien. Want het leren van ACT zit hem in de periode na de sessie, waarin je gaat oefenen met wat in de sessie is besproken.

Vrouw die aan het tanken is. Tekst: De sessies zijn als tanken.

ACT Coaching is mogelijk in Amersfoort/Leusden, Hilversum en Utrecht.

Wanneer ACT coaching?
ACT Coaching helpt jou bij ieder vraagstuk waar je mee zit. Heb je het gevoel tegen een burn-out aan te zitten doordat je allerlei klachten hebt die op een burn-out wijzen? Of vraag je je regelmatig af waarom je steeds in bepaalde situaties terechtkomt? En waarom je je bij bepaalde mensen niet prettig voelt en dan soms ‘dichtklapt’? Of vraag je je af waarom anderen jou vaak lastig vinden (maar jij jezelf niet)? Misschien heb je ook een gevoel van ongelijkwaardigheid ten opzichte van jouw collega’s? Of heb je moeite met perfectionisme? Vind je het lastig om grenzen te stellen of in je kracht te staan? Door samen met mij te werken aan waar jij last van hebt, gun je jezelf meer lucht en ruimte.

In deze video vertelt psycholoog Steven Hayes over ACT

Als toevoeging op de ACT coaching kan je bij mij een drijfverenscan van Intodrives laten maken.